Misslyckad middag... urk!

För ett tag sedan, när jag lyckats köpa en stek med utgånget datum på ICA, så blev vi kompenserade med en ny stek och en förmarinerad nötstek - en ny produkt de tagit in. Idag var det dags att lägga den på grillen.

Jag förberedde potatisklyftor som gräddas i olivolja, salt, peppar och hel kummin i ugn på 200 grader. Béarnaisen stod klar och grillen värmdes upp. Eftersom det är maken som vill grilla här hemma (klart klassisk könsroll för övrigt), så var det han som kom in med köttet när resten var framdukat.

Det första han säger är att det här är det sämsta kött jag lagat på länge, men vi tänkte att det kan ju inte vara så hemskt. Tyvärr var det det, det var det äckligaste jag ätit på... jag vet faktiskt inte hur länge och det slår mig att om det finns sådana produkter och de säljer, så kan folk i gemen inte veta hur man tillagar kött, gott kött. Grillat kött. En klassisk stek.

Därför kommer två grundrecept här, men det viktiga börjar redan i butiken. Välj ett kött med spänst, det ska vara motstånd i köttet men inte vara stumt. Sedan tittar man på färgen och om det finns senor eller synligt fett. Fettet ska se riktigt fett ut, inget gulnat, trasigt fett. Där ska det också vara bra konsistens.

Väl hemma gör du en marinad såhär:
2 dl god matolja av oliv, solros eller en blandning av bägge
salt, peppar
för en skarpare sälta, häll i lite soja av god kvalitet

Vad gäller kryddningen, föreslår jag att man följer ett tema som också följs upp i tillbehören.

- örter såsom timjan, rosmarin och vitlök - kombinera gärna med citron

- basilika, tomatpuré och balsamvinäger

- vitlök och peppar, en klassiker som passar till det mesta


God söndagsstek

Alla som någonsin köpt ett bra kött, men inte vet hur man tillagar det, vet att det blir grått, trist och segt. Oftast tillagar man på för låg värme eller låter köttsaften rinna ut.

Börja med att smörja in köttet med olivolja, fett är en utmärkt smakbärare och förstärker kryddningen utan konstigheter. Fortsätt smörja med saften av en citron, vitlök, havssalt och peppar. Betoningen ska ligga på vitlök och citron.

Värm en gjutjärnspanna till max, så att det ryker lätt om den. Stek hastigt steken så att den får yta runt om. Tricket är att hela tiden vrida på köttet så att det inte ligger stilla och läcker köttsaft. Först när steken fått yta runt om, lägger du in den i ugnen med en köttermometer. Jag föredrar kött som är well-done och därför plockar vi ut köttet när temperaturen inuti nått 65 grader.

Det här måste vara den enklaste och mest tacksamma maträtten att laga, så går förbi det vacumförpackade, förmarinerade köttet nästa gång och välj en riktigt fin köttbit om du vill imponera på någon speciell - flickvännens föräldrar, första dejten, chefen och dina kollegor...

Jag lovar, om du bara serverar maten, ser till att hålla en låg profil och förespråka det du vill, så har du det som i en ask inom kort. Säkraste vägen till misslyckande ligger i den där hyllan du från och med nu kommer att undvika. Visst?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0