Våra kokböcker

En av de allra bästa inspirationskällorna jag har hemma är Naturkost, som getts ut på Könemanns förlag. De har tyvärr gått i putten - fråga mig inte varför eftersom deras matböcker är helt fantastiska.

Sen har vi förstås klassikern, Bonniers kokbok - en ny och en gammal upplaga och det är spännande att se hur de lyckats förnya sig, samtidigt som de behåller ställningen inom klassisk kokkonst.

Det senaste tillskottet är Laga ekologiskt året runt. Jag blev förvånad när jag öppnade den eftersom alla recept är vegetariska. En utmaning när man lever med tre köttomaner.

Fredagsgourmet är en underbar bok när man har tid att ägna sig helt åt maten. Ändå är recepten tillgängliga på så sätt att man inte behöver vara stjärnkock för att klara av att laga maten, men det blir lite pilligt ibland.

De mer geografiska böckerna vi har är: Medelhavsmat, Ryori och The book of Jewish food. Ingen av dem har jag lagat något ur.

När jag var yngre, fick jag en kortbaserad receptsamling som heter Spännande mat. Den är inte så dum, där finns många recept som jag återkommer till om och om igen. Plus att jag provar nya med jämna mellanrum. Inte så dumt.

Sen har vi kändisböckerna förstås: Tinas mat (bara lagat fisksoppan som inte var tillräckligt god), Jamie Oliver och Renée Voltaire. Renée är den som leder ligan, kan jag säga.

Har ni tips, så skicka gärna in dem hit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0