Gratinerad kassler, söndagsmiddag för hela familjen

Den här rätten skapades idag, när jag annonserat att vi skulle ha gratinerad kassler. I vanliga fall, brukar ananas ingå av någon anledning. Det var jag INTE sugen på, därför kommer här något annat.

3-4 portioner
600 g kassler, skivas och delas i mindre bitar
1 lök, skivas
10-15 körsbärstomater, delas i halvor
smör att smörja formen med
ca en halv deciliter olivolja
rosé- och grönpeppar¨
curry
gurkmeja
oregano
riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj formen, lägg ner kassler, lök, olja och kryddor. Blanda. Strö över osten. 

När kasslern börjat få färg och löken börjat bli mjuk, lägg i tomathalvorna och blanda. Grädda i ca 25 minuter.

Koka 2 dl avorioris enligt anvisning på förpackningen, tillsammans med buljongtärning från Biofood och gurkmeja. Det gör det knubbiga riset gult och det lyser upp hela anrättningen.

Smaklig måltid!

PS. Herrarna i min familj poängsätter de rätter jag lagar på en skala 1-10 där 10 är delikat. Denna rätt fick 8,5 poäng. DS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0