Lammspett med dinkel och fetayoghurt



Problemet med att laga och äta god mat av hög kvalitet, är att man får en väldigt låg tolerans för dålig eller medioker mat. Det är inget snobberi, men när man väl fått till handgreppen i köket, smakar maten som den ska utan tillsatser. Dessutom kan man vara säker på att maten inte får några oönskade hälsoeffekter, för trots allt har man inte forskat på hur kemiska tillsatser påverkar kroppen och immunförsvaret. Mig påverkar den bara på ett sätt, jag blir modfälld och sur och bättre humör ska man väl få av maten, eller hur?

Lammfärs är svårt att få tag i där vi bor, därför köper jag och fryser in så fort jag ser det i affären.

3-4 portioner
2 dl heldinkel, 4 dl vatten, en buljongtärning

400 g lammfärs
1 ägg
0,5 dl mjölk eller havremjölk
2 vitlökar, krossade
hirsflingor och sesamfrön
salt, peppar, timjan och rosmarin

blandad sallad
gurka
pinjenötter
solrosolja
peppar
saften av en halv citron

2 msk matlagningsyoghurt
75 gram fetaost
1-2 tsk pepparmynta
citron
peppar

Börja med att koka dinkelvetet. Blanda alla ingredienser och trä upp på spett, värm ugnen till 215 grader. Laga spetten i ugn 25-40 minuter beroende på hur tjocka de är. De ska vara genomstekta. 

Gör sedan i ordning salladen, skär gurkan och riv salladen. Häll över oljan, peppar, pinjenötter och citronsaften. Blanda.

Blanda yoghurten med strimlor av fetaost, pepparmynta, citron och peppar.

Voilà, festmiddag på 45 minuter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0