Lär dig att göra en rätt riktigt bra

-lär dig sedan att variera den och servera den gång på gång med nya smaker. Det är ett av de bästa råd jag fått om matlagning (tack MarieClaire!) och som jag tänker följa idag när jag gjort en risotto du förmodligen inte sett en liknande kryddning på någon annanstans.

Den är god, jag lovar.

Svensk-asiatisk svamprisotto, 2 portioner
1,5 dl avorioris
1 buljongtärning eller fond du chef av grönsaker
2,5 dl vatten
2 vitlöksklyftor

2 stora nävar torkad svamp
1paket cannellinibönor
1 krm mald kardemumma
2-3 msk rödvinsvinäger
2-3 msk citron

Börja med buljongen, häll i vattnet och buljongen i en stekpanna och koka upp. Skiva vitlöken fint och lägg i. Vill du ha en skarpare smak och mer disk, fräser du vitlöken i smör i en annan panna först. Häll i vinägern och kardemumman.

Häll i riset och rör om. Just nu ska riset koka i buljongen en stund. Sänk värmen till medelhög. Mortla hälften av svampen och lägg i all svamp i pannan. Rör om och häll eventuellt i mer vatten för att få en fuktig konsistens.

Låt småputtra och svälla tills riset är färdigt. Häll i citronen och till sist bönorna. Vegetariskt, proteinrikt och inte minst, smarrigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0