Höstpasta med kräftor och soltorkade tomater

Ja, sedan jag skrev sist, har jag bytt kost (har inte alla det i dagens läge?) och gått över till blodgruppsdieten, som i mitt fall betyder semi-vegetariskt. Som ni alla vet, lever jag i en familj med riktiga köttälskare och följden blir att jag får laga vegetariskt för köttälskare - se där en matkategori som är unik!

När man äter vegetariskt är det mycket man behöver ha koll på: näringsinnehåll, fördelning kolhydrat/protein/fett, vad som passar för barn och inte, bara som en början.

3-4 portioner (alltså ingen matlåda för mig! :-( )
1 burk kräftstjärtar i lag
1 näve soltorkade tomater i olja
2 vitlöksklyftor
1 ägg
1 klick smör

salt
dill
pasta

Idag har jag blandat buccatini - som är en tjockare och ihålig variant av spaghettin, lite mer matig och mer att tugga på - och hampapasta från René Voltaire.

Börja med att koka pastan. Medan den kokar, skär du tomaterna och låter kräftstjärtarna rinna av. Skär vitlöksklyftorna i tunna skivor och stek dem på svag värme i smör och salt.

När pastan är klar, häller du av vattnet och lägger tillbaka den i kastrullen igen. Knäck över ett ägg, lägg i kräftstjärtarna, tomaterna och det mjuka vitlöksfräset. Krydda med dill, blanda och servera.

Middag på tjugo minuter blankt!

Idag serverade vi med färsk vitkål, blomkål och paprika.

TIPS: vitkål och blomkål är väldigt gott med tahini (gärna från Markatta)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0