Laga mat med Kalle & Hobbe

Min mat ska helst vara fri från tillsatser - några får vi nog leva med, men jag hoppas de blir färre och färre - innehålla sparsamt med gluten, mjölkprodukter och socker. Det naturliga går alltid före det konstgjorda, ett exempel på det är att jag köper en marmelad istället för sylt och den innehåller mest socker av alla produkter på den hyllan. MEN den innehåller inte en enda tillsats!

Kalle & Hobbe kommer in mer i attityden till mat och matlagning, man måste... Nä, jag vill vara driven av lust och inte av onödigt krångel. De gånger jag förenklar ett recept smakar det lika gott, så varför krångla? Jag kan bli riktigt sur om jag skummar ett recept och tycker mig ha greppat konceptet. När jag sedan börjar laga och längst ner upptäcker något som skulle gjorts annorlunda än jag gjort det för att det ska bli en extra fin knorr på det hela, då blir jag riktigt sur och det finns ingen som kan vara så suuuur som jag i de lägena. Usch!

Därför gör jag som Kalle. Jag blandar allt jag tycker om och kokar eller steker alltsammans en stund eller tills det blir klart och doftar gott!

När jag tänker efter, spökar även Nigella i vårt kök eftersom jag tycks ha samma sensuella förhållningssätt till mat som hon har. När jag gör gröt, öser jag upp en knytnäve havregryn i kastrullen och älskar känslan av grynen mot min handflata. Dessutom är det gött att veta att det blir en lagom portion bara genom att min knytnäve är lagom stor för mig. Om sonen tog sin näve full av gryn, skulle det vara en lagom portion för honom. Poetiskt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0